Stel jij de juiste vragen? Online marketingtermen verklaard

Kom je binnenkort bij ons op de koffie? Gezellig! Misschien is het raadzaam op voorhand onderstaand online marketing-woordenboek door te nemen. Dan weet je, terwijl je met ons in gesprek bent, waar we het over hebben. Hoewel we bij PXL wars zijn van grootspraak, ontkomen we af en toe niet aan het gebruik van een paar vaktermen. Zeker niet als het om online marketing gaat. Met dit lijstje op zak weet jij waar we het over hebben én stel je de juiste vragen!

Backlink

Wanneer een andere site naar jouw website verwijst, noemen we dat een backlink. Deze backlinks zijn onmisbaar in het opbouwen van domein autoriteit en hangen sterk samen met je vindbaarheid in Google.

Bounce

Letterlijk vertaald een stuit of een kaats. Bij een bounce kunnen we twee dingen bedoelen: een website bezoeker die slechts één pagina bekijkt en direct weer vertrekt, zonder verdere interactie, of een email die niet bij de ontvanger kan worden afgeleverd.

CMS

Content Management Systeem. In simpele woorden het beheerderspaneel van de website. In het CMS systeem kun je zelf bewerkingen doen aan de website. Denk aan het vullen van pagina’s, toevoegen van afbeeldingen of het aanmaken van evenementen.

Content

Dit is letterlijk vertaald ‘inhoud’ en staat voor alles dat je online kunt publiceren. Denk aan blogs, vlogs, video’s, infographics of animaties. Content is onmisbaar in je SEO-strategie.

Conversie

Een conversie is de omzetting van je website bezoek naar een vooraf gesteld doel. Dat kan bijvoorbeeld een offerte-aanvraag zijn, de aankoop van een product, het downloaden van een whitepaper of het invullen van een contactformulier. Zodra dat gebeurt spreken we van een conversie of een bezoeker die converteert. 

CPC

Cost Per Click is een afrekenmodel voor online advertenties waarbij je per klik betaalt. Dit is de meest voorkomende manier van afrekenen met bijvoorbeeld Google Adwords.

CPM

Dit staat voor Cost Per Mile en wordt veel gebruikt voor het afrekenen van online advertenties. Dan betaal je dus een vast bedrag per 1000 vertoningen van bijvoorbeeld je Google Adwords advertenties.

CTA

Call To Action. Dit is de trigger waar de klant naartoe geleid wordt. Bijvoorbeeld een opvallende button met ‘Bestel nu’ of een link naar meer contactinformatie. Benieuwd naar de CTA bij dit artikel? Scroll naar beneden. 

CTR

Staat voor Click Through Ratio en is dus de doorklikfrequentie. Het geeft de verhouding weer tussen het aantal mensen dat een advertentie, button of zoekresultaat te zien krijgt en het aantal mensen dat daadwerkelijk doorklikt. De CTR ligt gemiddeld rond de 2%.

Digital marketing

Het complete spectrum van digitale marketingactiviteiten. Dat omvat dus eigenlijk alles dat je in dit overzicht vindt. Digital marketing is breder dan online marketing: iets digitaals hoeft niet perse online plaats te vinden.

Domain authority

Domein Autoriteit is een toonaangevende score die voorspelt hoe goed jouw website scoort in zoekmachineresultaten. De Domein Autoriteit of Domain Authority is opgebouwd uit verschillende factoren.

Keywords

In het Nederlands noemen we dit zoektermen. Dit zijn dus de termen waar je als bedrijf op gevonden wilt worden in de zoekmachines. Deze kunnen ‘short tail’ of ‘long tail’ zijn: hoe korter de zoekterm, hoe hoger de concurrentie in de zoekmachines.

Meta titel

De titel van een zoekresultaat is de Meta Titel. Deze optimaliseren wij voor je.

SEA

SEA staat voor Search Engine Advertising en is dus het adverteren in zoekmachines. De bekendste aanbieder hiervan is Google Adwords. Je koopt zoekresultaten in en de hoogste bieder krijgt de hoogste positie.

SEO

Search Engine Optimization is zoekmachine optimalisatie en niet meer weg te denken uit je marketingstrategie. Je wilt gevonden worden in de zoekmachines en daarvoor moet je je content optimaliseren. Het resultaat is dat je organisch (dus zonder betaald te adverteren) goed gevonden wordt in de zoekmachines!

SPOC

Deze term gebruiken we wanneer je bij ons één contactpersoon hebt: de Single Point Of Contact. Dat is handig, omdat je dan al je vragen, opmerkingen, bedenkingen en bedankjes bij één en dezelfde persoon kunt droppen. Andersom kan het natuurlijk ook handig zijn als we bij jou één contactpersoon hebben.

Hoe PXL jou kan helpen

Ben je ingelezen? Heb je nog vragen over bovenstaande of ben je benieuwd hoe wij jou kunnen helpen op het gebied van online marketing? We kunnen een nieuwe website voor je maken, maar ook kun je je complete digitale marketing bij ons uitbesteden.

Laat het aan ons over

Digital marketing is namelijk een te breed en te divers vakgebied om voor één persoon volledig te beheersen en te managen. Het is een tijdrovend proces dat vraagt om team met specialisten met verschillende disciplines en de ondersteuning van software. Als je door een gebrek aan budget, kennis of tijd dit niet allemaal in huis hebt, laat dan de digital marketing uitvoering aan ons over. We stellen een multidisciplinair team samen om samen met jou online succes te behalen. Tegen vaste lage kosten per maand.

Neem direct contact op

Ga terug

Niet gevonden wat je zocht?

Of bel ons voor support of een vrijblijvend gesprek 0318 - 555174